فرآیند واردات کالا چه مقرراتی دارد؟

واردات یکی از مهم ترین فرآیند های تجاری و بازرگانی است که در سطح بین‌المللی صورت می گیرد.  فرآیند واردات با اثر گذاشتن روی بازار و بخش های مختلف تولید، ارگان های تجاری و بازرگانی را تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه سال ها است که به دلیل تحریم هایی که بر علیه ایران برقرار است، فرآیند واردات با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

ما یعنی تیم تاسکو کارگو در این مقاله قصد داریم با شرح مراحل واردات، شما را در جریان اثرات و نتایج این فرآیند مهم قرار دهیم. برای فعالیت در حوزه تجارت بین‌المللی، قطعا باید قوانین و مقررات صادرات و واردات را بدانید.

تجربه و تسلط به مقررات تجارت بین‌المللی دانش و مهارت تخصصی نیاز دارد، شرکت هایی که در زمینه واردات فعالیت دارند، قطعا از کارشناسان خبره این حوزه برخوردار هستند.

همچنین شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با قوانین و اصلاحات تجاری از این مقاله سایت تاسکو کارگو نیز مطالعه کنید.

شرکت تعطیلات آرام نیز یکی از برند های بین‌المللی است که در حوزه واردات بطور تخصصی فعالیت میکند. فرآیند واردات شامل ورود کالا های مختلف از طریق راه های دریایی، خطوط هوایی، کشتی و مسیر های جاده ای است.

شرکت تعطیلات آرام با فعالیت در زمینه های حمل و نقل هوایی، فریت بار، حمل و نقل زمینی، خدمات انبار داری، عقد قراردادهای بین‌المللی، فرآیند واردات را برای مشتریان خود تسهیل کرده است. در ادامه مراحل واردات را با جزئیات بیش تر و کامل تر شرح می دهیم.

الزام فرآیند واردات در کشور های مختلف را میدانید؟

چرا فرآیند واردات مهم است؟ برخی از کشور ها به دلیل نداشتن فناوری ها و تکنولوژی مربوط به تولید، کالا های مورد نیاز که در داخل تولید نمی شوند را از طریق فرآیند واردات، تامین می کنند. بخش های خصوصی و ارگان های دولتی برای تامین کالا های ضروری که تولید داخل ندارند، فرآیند واردات را انجام می دهند.

اما واردات نیز همانند بسیاری دیگر از فعالیت های تجاری و بازرگانی دیگر، مراحل و مقررات مختص به خود دارد. مراحل واردات باید با دقت و توجه طی شوند تا در مسیر تامین کالا های وارداتی مشکلی ایجاد نشود. برای انجام فرآیند واردات اولین قدم خرید و تامین کالا ها از شرکت خارجی است.

در مرحله دوم شما میبایست بار خریداری شده را به کشور حمل کنید و مراحل بعدی نیز مربوط به ترخیص کالا ها از گمرگ هستند. انجام عملیات و فرآیند ترخیص و واردات کالا سختی خود را دارد و اینجا متخصصان این حوزه میتوانند به شما کمک کنند.

مقالات مرتبط  3 مرحله اصلی حمل و ارسال جنازه

مراحل واردات کالا چگونه است؟

فرآیند واردات شرایط و الزامات خاصی دارد که باید رعایت شوند. گام اول برای اجرای مراحل واردات خرید کالا های مورد نظر است. برای خرید کالا ها ابتدا باید برای اطلاع از قیمت، نامه نگاری های لازم را انجام دهید و از مناسب بودن قیمت اعلامی فروشنده مطمئن شوید.

در گام بعدی اقدامات لازم برای کسب اطلاعات از کاتالوگ و پروفایل فروشنده را انجام دهید. برای خرید قطعا مذاکره با فروشنده در رابطه با قیمت و کیفیت کالا لازم است. شرکت های تامین کننده کالا را باید با دقت بررسی کنید تا کالا های مناسب خریداری کنید. بعد از نهایی شدن نتایج مذاکرات با فروشنده و شرکت های تامین کننده، باید سفارش کالا را ثبت کنید و پیش فاکتور را تهیه کنید.

بعد از پرداخت فاکتور و بازرسی های نهایی برای اطمینان از کیفیت و کمیت کالا ها را انجام دهید. در نهایت نیز با توجه به این که کشور مبدا و مقصد در چه موقعیتی هستند، شیوه ی حمل را انتخاب کنید. در گام آخر نیز فرآیند بارگیری باید انجام شود تا کالا ها برای واردات آماده شوند. گام بعدی نیز ترخیص کالا ها از گمرگ است.

برای حمل کالای خریداری شده نیز شما میتوانید با شرکت ها یا افرادی که میتوانند کالای شما را به مرز های کشور برسانند مذاکره کنید و قرارداد ببندید. به طور کلی شرکت تامین کننده کالا نیز میتوانند راه حل هایی به شما ارائه دهند. در تاسکوکارگو شما علاوه بر فرآیند واردات، میتوانید کالای خریداری شده را نیز حمل کنید.

واردات، عملی اثرگذار بر تجارت !!!

قطعا در بسیاری از کشور ها به دلیل عدم پیشرفت فناوری های تولید، برای تامین کالا های ضروری محدودیت زیادی وجود دارد. موقعیت جغرافیایی و شرایط اقتصادی قطعا تولید برخی کالا ها را محدود می‌کند. برای به جریان انداختن تجارت این کالا ها فرآیند واردات صورت می‌گیرد.

گاهی اوقات شرایط اقتصادی برخی از کشور ها ایجاب می کند که به جای تولید مستقیم کالا از واردات استفاده کنند و کالای مورد نیاز را وارد کنند. در حقیقت اگر یک کشور خود پتانسیل تولید را داشته باشد، فرآیند واردات ضرر و زیان جبران ناپذیری به اقتصاد کشور میزند.

ارگان های دولتی و خصوصی با ارائه خدمات مرتبط با واردات، ترخیص کالا، حمل و نقل هوایی، دریایی و …، درصدد تسهیل فرآیند واردات هستند. شرکت بین‌المللی تعطیلات آرام نیز با ارائه خدمات حمل و نقل به صورت کاملا تخصصی، فرآیند واردات را برای شما آسان می‌کند.

قوانین ‌و مقررات بین‌المللی واردات و صادرات کالا

برای انجام فرآیند واردات قوانین و مقررات بین‌المللی وضع شده است که باید رعایت شوند.  قانون مقررات صادرات و واردات توسط مجلس شورای اسلامی در سال 1372 به تصویب رسیده‌ است. قانون کلی صادرات و واردات در 24 ماده تدوین شده است.

مقالات مرتبط  مراحل ترخیص کالا از گمرک اصفهان چگونه است؟ + هزینه ها

این قانون خط قرمز ها و چهارچوب های کلی صادرات و واردات و حوزه های مختلف تجاری را تعیین می کند. آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، در سال 1373 توسط هیئت وزیران به تصویب رسید. آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در 46 ماده تدوین شده است و قوانین اجرایی در حوزه تجارت، واردات و صادرات را مشخص می‌کند.

قانون و آیین نامه گمرگی توسط مجلس شورای اسلامی با فاصله 27 سال از وضع قوانین واردات، در سال 1390 تصویب شد و مقررات مرتبط با ترخیص کالا و فرآیند های گمرگی را مشخص می‌کند. کتاب مقررات صادرات و واردات شامل نکات مختلفی درباره واردات انواع کالا و تعرفه های آن است و میتوانید از این لینک کتاب را دانلود کنید.

قوانین موجود در کتاب مقررات صادرات و واردات هر ساله مطابق با شرایط تجاری بروزرسانی می شود و سازمان توسعه تجارت آن را منتشر می کند. بخشنامه ها و دستورالعمل های اجرایی بخش دیگری از مقررات صادرات و واردات هستند. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین قوانین مربوط به فرآیند واردات، همین بخشنامه ها و دستورالعمل های اجرایی هستند.

نامه نگاری های فرآیند واردات | اصول نامه نگاری

یکی از مراحل واردات که بسیار مهم است نامه نگاری است. نامه های فرآیند واردات باید توسط کارشناسان متخصص که به زبان انگلیسی حوزه تجارت و بازرگانی مسلط هستند، تدوین کنند. خریدار ابتدا باید مشخص کند که چه کالا هایی نیاز دارد، کیفیت مورد نیاز را مشخص کند و بداند چه حجمی از کالا را باید خریداری کند.

بعد از بررسی این موارد نامه نگاری های لازم برای دریافت قیمت باید توسط یک متخصص انجام شود. خریدار می تواند برای دریافت اطلاعات مربوط به کالا نامه نگاری انجام دهد. برای ارزیابی و بررسی شرکت فروشنده و کیفیت کالا هایی که عرضه می کند، خریدار نیاز به دریافت اطلاعات کافی در این زمینه دارد. اطلاعات مربوط به شرکت و کالا ها از طریق کاتالوگ، بروشور و سایر ابزار های این چنینی عرضه می شود.

خریدار میبایست خوب درباره محصول تحقیق کند چون در هر حوزه ای کالا های بیکیفیت و نامرغوب بسیار زیادند!!!

بعد از این که اطلاعات کالا را کسب کردید و قیمت کالا ها مشخص شد، خریدار و فروشنده باید به یک قیمت توافقی برسند. قبل از این که کیفیت کالا به اثبات نرسد بهتر است در مورد قیمت صحبتی صورت نگیرد. نامه هایی که برای دریافت تخفیف و کاهش قیمت از سوی خریدار تدوین می شوند، باید بر برهان محکم تنظیم شوند.

شما نمی توانید بدون دلیل درخواست کاهش قیمت کنید. گام آخر بعد از طی کردن این مراحل نهایی کردن سفارش است. بعد از این که شرایط اولیه معامله فراهم شد و بررسی های لازم از سوی خریدار انجام گرفت، فروشنده پروفرما صادر می کند و به احتمال زیاد قرارداد بین طرفین به ثبت می رسد.

مقالات مرتبط  مراحل واردات کالا به ایران

برای دریافت مشاوره رایگان و راهنمایی در حوزه نامه نگاری برای صادرات کافیست با شماره های زیر تماس بگیرید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

09132178109

09130864170

03136736700-5

دریافت پروفرما از فروشنده

دریافت پروفرما که از مهمترین مراحل واردات است، باید شامل پانزده شرط لازم باشد. اطلاعاتی که در پروفرما ارائه می شود شامل موارد زیر است:

      • نام و آدرس فروشنده

      • مشخصات کامل خریداری

      • شماره پروفرما

      • تاریخ صدور پروفرما

      • مدت اعتبار پروفرما

    همچنین اطلاعاتی درباره مشخصات کالا مانند زیر ذکر شود:

        • ابعاد و وزن کالا

        • تعداد کالا

        • کیفیت کالای وارداتی

        • وزن خالص و وزن ناخالص کالا

        • نحوه و هزینه حمل کالا

      مطابق با قوانین اینکوترمز چگونگی تقسیم وظایف بین فروشنده و خریدار باید مشخص شود. با ذکر نوع ارز و تفکیک قیمت واحد، هزینه‌ی بسته بندی و حمل و هزینه ی پروفرما باید ذکر شود. مبدا و مقصد جابه‌جایی، محل بارگیری نیز باید مشخص باشند.

       چگونگی حمل کالا و وسایل نقلیه ای که مورد استفاده قرار می گیرند باید تعیین شوند. کشور سازنده باید مشخص باشد و چگونگی پرداخت هزینه‌ی کالا ها نیز ذکر شود. خریدار و فروشنده باید در مورد چگونگی پرداخت هزینه ها توافق کنند.

      هزینه های خرید و فروش بین‌المللی به چند صورت پرداخت می شود. انتقالات بانکی و حواله ای، پرداخت به صورت چک، اعتبارات و وصول اسنادی، روش های پرداخت هزینه های فرآیند واردات هستند.

      چگونه کالا های وارداتی را ترخیص کنیم؟

      یکی از بخش های مهم فرآیند واردات، ترخیص کالا ها از گمرگ است. در واقع بخش دوم مراحل واردات ترخیص گمرگی است. برای ترخیص کالا ها در فرآیند واردات هفت مرحله مهم لازم است. گام اول انجام ثبت سفارش است. در مرحله‌ی بعد باید مجوز های لازم را دریافت کنید.

      اصل اسناد حمل را باید از فروشنده دریافت کنید و در مرحله‌ی بعد چگونگی رسیدن کالا را پیگیری کنید و اعلامیه ورود کالا به گمرگ باید دریافت شود. مرحله‌ی بعدی مربوط به دور اظهاری است، حقوق و عوارض گمرگی باید پرداخت شوند تا مقدمات ترخیص صورت گیرد. پس از ترخیص نیز کالا ها به انبار حمل می شوند.

      خریدار موظف است برای ترخیص کالا پیگیری های گمرگی را انجام دهد و مجوز های لازم را به کارشناسان گمرگی ارائه دهد. برای ترخیص کالا از گمرگ نیز مراحل مختلف وجود دارد که خریدار یا نماينده قانونی او می توانند برای ترخیص اقدام کنند. با ثبت اطلاعات کالا و خریدار در اظهارنامه، گام نخست برای ترخیص انجام می شود.

      این اطلاعات به صورت آنلاین ثبت می شوند و در ادامه به صورت حضوری می توانید برای ترخیص اقدام‌ کنید.

      برای انجام فرآیند های واردات شما میتوانید از متخصصان تاسکوکارگو کمک بگیرید. همچنین شما میتوانید واردات کالا های خود را به تاسکوکارگو بسپارید. تیم TascoCargo در زمینه واردات و صادرات کالا پیشرو میباشند.

      031-36736700-5

      09130864170

      09132178109

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *