3 مرحله اصلی حمل و ارسال جنازه

هزینه حمل و ارسال هوایی و انتقال جنازه

هینه ی حمل هوایی جنازه به عوامل متفاوتی از جمله وزن جنازه، ایرلاین حمل کننده، مسیر پرواز و عملیاتی که بر روی آن صورت می گیرد بستگی دارد. برای حمل جنازه میبایست جسد دور از چمدان ها و وسایل مسافرین و دمای قسمت مخصوص حمل جنازه، به اندازه نیاز پایین نگه داشته شود.

در این مقاله سعی کردیم تا حدی سوالات شما را پوشش و به آنها پاسخ دهیم، اما اگر سوالی برای پاسخ خود پیدا نکردید یا با سوالات بیشتر مواجه شدید میتوانید با کارشناسان تاسکو کارگو در تماس باشید.

برای پاسخ به سوالات شما و اطلاع از هزینه های ارسال و حمل جنازه می توانید با مشاورین حمل و نقل هوایی تاسکوکارگو در ارتباط باشید و راهنمایی و مشاوره رایگان بهره مند شوید.

در صورتیکه خویشاوندان متوفی در ایران ساکن باشند، می توانند به اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه مراجعه کرده و تقاضای حمل جنازه را بنماید. اگر در زمان فوت یکی از نزدیکان فرد متوفی در محل حضور داشته باشد باید جهت تنظیم مدارک سریعا به کنسولگری ایران جهت ثبت و انتقال مراجعه کند.

حفظ ظاهرو سلامت جسد و حمل صحیح آن از مواردی است که در حین حمل جنازه باید طبق اصول رعایت شود تا کوچکترین مشکلی در حمل هوایی جسد صورت نگیرد.

هلدینگ بین المللی تعطیلات آرام (بخش ارسال بار تاسکوکارگو) با تجربه و دانش بالا، آماده ی ارائه ی انواع خدمات جهت انتقال جنازه به صورت هوایی می باشد، برای کسب اطلاعات کامل تر درخصوص ارسال هوایی جنازه می توانید به صورت حضوری،تلفنی و یا آنلاین با متخصصی ما در ارتباط باشید.

همچنین درصورت دفن جنازه در ایران شما میتوانید برای سفارش سنگ مرمر، سنگ تراورتن، سنگ مرمریت برای سنگ قبر و همچنین ابزار زنی و حجاری سنگ قبر به وبسایت تخصصی سنگ ساختمان استونکت مراجعه کنید.

حمل هوایی جنازه و ارسال جنازه چگونه انجام می شود؟

از دست دادن عزیزان و آشنایان مسلما یکی از بزرگترین دردها در زندگی هر فرد می باشد و ارسال جنازه ی متوفی از دغدغه های اصلی کسانی ست که فاصله ی مکانی زیادی با فرد متوفی را دارند. یکی از خدماتی که هلدینگ بین المللی تعطیلات آرام ( بخش ارسال بار تاسکوکارگو) به مشتریان خود ارائه می دهد حمل هوایی جنازه عزیزان شما می باشد.

مقالات مرتبط  هر آنچه باید درباره بار فریت یا فریت بار بدانید !!!

انتقال پیکر افرادی که دور از وطن خود فوت میکنند، همیشه جزء دغدغه های خانواده متوفی بوده زیرا انتقال جسد به کشورهای مختلف دارای قوانین و مراحل مختلف است. به دلیل هزینه بالا و مراحل پیچیده ای که انتقال جسد دارد، بسیاری از این کار صرف نظر میکند.

این پیچیدگی مراحل به این دلیل است که ارسال پیکر متوفی و جنازه، با ارسال کالاهای عادی بسیار متوفت است و از جزئیات بیشتری نیز برخوردار است و این مراحلو عملیات میبایست توسط افراد متخصص و آشنا به مراحل کار صورت بپذیرد. 

حمل هوایی جنازه قوانین و مقررات بین‌المللی مخصوص به خود را دارد. برخی از افراد در خارج از کشور فوت می شوند و خانواده های شان قصد انتقال جسد به کشور را دارند. برای حمل هوایی جنازه دو راه وجود دارد. خانواده متوفی می توانند در همان کشور خارجی اقدام به درخواست انتقال جنازه کنند و راه دوم، خانواده که در وطن ساکن هستند، می توانند برای حمل جنازه درخواست دهند.

در برخی از کشور ها  برای ارسال هوایی جنازه، مراحل و عملیات قبل از انتقال جنازه را شرکت های خصوصی عهده دار میشوند و برای حمل هوایی جنازه، آنرا به ایرلاین یا شرکت های فورواردر میسپارند.

مطابق با قوانین بین المللی برای انتقال اجساد از کشور، به کشوری دیگر باید فرآیند مومیایی کردن روی آنها صورت گیرد تا از فاسدشدن جسد جلوگیری شود. مومیایی کردن اجساد برای حمل و نقل جنازه بدین صورت می باشد که با تزریق مواد شیمیایی به بافت بدن، میتواند از فساد و خرابی جسد جلوگیری می کنند.

راهنما و نقشه راه ارسال اجساد از کشوراهای مختلف به ایران:

برای انتقال اجساد از کشورهای مختلف به ایران میبایست مراحل زیر طی شود:

  1. فرآیند های مقدماتی و آماده کردن جسد متوفی
  2. آماده سازی مدارک مورد نیاز برای عملیات ارسال
  3. پرداخت هزینه های مربوطه

آماده سازی جسد برای حمل و انتقال هوایی جسد

برای انتقال جسد لازم است تا مطابق با قوانین بین‌المللی مومیایی شود تا از فساد آن جلوگیری شود. مومیایی کردن جسد تنها باعث ماندگاری آن در حین پرواز میشود و باعث میشود احیانا بیماری یا الودگی های احتمالی بیرون از جسد یا اجساد سرایت نکند.

مومیایی شدن جنازه در پزشکی قانونی انجام می گیرد. تا آماده سازی مقدمات حمل، جسد در سرد خانه نگهداری می شود. در مراحل بعدی انتقال متوفی، جسد در تابوت قرار می گیرد.

سپس جسد به صورت پلمپ شده در تابوتبه شرکت حمل تحویل داده می شود. همراه متوفی و نماینده شرکت حمل، مدارک لازم را به پلیس متوفی ارائه می دهد. بعد از دریافت نامه سفارت، پلیس پاسپورت متوفی را باطل و از سیستم گذرنامه خارج می کند و مجوز حمل جنازه را صادر می کند.

مقالات مرتبط  مراحل واردات کالا به ایران

عملیات مومیایی کردن اجساد عموما کمتر از یک روز زمان می برد و یک تکنسین زیرنظر پزشک این فرآیند را انجام خواهد داد. اطمینان از سالم بودن تابوت حمل کننده و عدم نشتی آن از جمله عوامل مهمی ست که باید به آن توجه و دقت فراوانی کرد.

میبایست به این نکته توجه کنید چنانچه تابوت حمل کننده جنازه دارای نشتی باشد، ایرلاین مربوطه از حمل آن صرف نظر خواهد کرد. بدنه ی خارجی تابوت هایی که اجساد داخلشان قرار می گیرد، عموما فلزی و پوشش داخلی  آن چوبی می باشد.

لازم به ذکر است موادشیمیایی که برای مومیایی کردن به اجساد تزریق میشود به تدریج و کم کم بی اثر میشود و اثر خود را از دست میدهد.

در نهایت خانوده متوفی یا نماینده شرکت حمل با حضور در دفتر فرودگاه بارنامه و تگ های مرتبط را ارائه می کند و با پرداخت هزینه حمل جنازه، تابوت از ایکس ری رد می شود و وارد هواپیما می شود.

نکته ی دیگری که میبایست برای حمل یا ارسال جنازه به آن توجه کنید، داشتن مدارک کامل میباشد. پس قبل از اقدام برای ارسال جنازه میبایست مدارک زیر را تهیه به طور کامل تهیه کنید.

مدارک لازم برای انتقال و حمل جنازه


برای انتقال و حمل جسد یا جنازه شما میبایست مدارک کاملی را تهیه کنید تا در حین عملیات جا به جایی به مشکل برخورد نکنید! برخی از این مدارک عبارت اند از:

  • درخواست نامه تکمیل شده برای ثبت فوت توسط یکی از بستگان
  • اصل گواهی علت فوت با مهر و امضاء صادره از بیمارستان و گواهی عدم وجود بیماری مسری متوفی
  • تصویر (کپی) صفحه اول شناسنامه یا تصویر صفحه ۲ و ۳ گذرنامه درخواست کننده.
  • اصل گواهی بین‌المللی فوت با مهر و امضاء صادره شده توسط مقامات کشور مبدا.
  • اصل شناسنامه متوفی و همسر وی.
  • اصل گذرنامه ایرانی متوفی
  • دریافت تاییدیه (Ok to Forward)

قبل از هر اقدامی میبایست ابتدا از کشور مقصد اجازه وارد کردن جنازه یا تاییدیه ok to forward را دریافت کنید و این تاییدیه را به شرکت حمل کننده یا دفتر هواپیمایی مربوطه در کشور ها مبدا و مقصد کتبا ارائه دهید. ما در تاسکو کارگو این مراحل و این فرآیند ها را ساده کردیم و تنها کافیست برای با متخصصین ما تماس حاصل فرمایید.

مقصد مورد نظر حمل جنازه نیز باید چک شود چون هر ایرلاین به مقاصد مشخصی امکان ارسال بار دارد. بنابراین قبل از تهیه مدارک لازم باید مقصد نهایی جنازه با ایرلاین ها چک شود و مشخص گردد که کدام ایرلاین به آن مقصد حمل جنازه را انجام می دهد.

برای حمل هوایی جنازه، گواهی پزشکی قانونی و ترجمه آن باید تحویل داده شود. مجوز گمرگی برای حمل جنازه، گذرنامه متوفی، نامه ای شامل اطلاعات متوفی از سفارت کشور مبدا و … برای حمل جنازه لازم هستند.  برای حمل هوایی جنازه لازم است که خانواده متوفی در مقصد، به اداره سجلات و احوال شخصیه مراجعه کنند.

مقالات مرتبط  ارسال بار هوایی به امارات (دبی و شارجه) + نرخ ارسال

این ارگان در ساختمان شماره سه وزارت امور خارجه ایران قرار دارد. خانواده متوفی با قرار دادن وثیقه و پذیرش تعهدات مالی، درخواست حمل جنازه را ارائه می کنند.

اصل و کپی مدارک شناسایی شخصی که درخواست حمل هوایی جنازه را دارد، کارت ملی و اصل شناسنامه فرد متوفی و همسرش، اصل گذرنامه ایرانی متوفی، اصل گواهی فوت که شامل مهر و امضای کشور مبدأ باشد، اصل گواهی علت فوت که بیمارستان صادر کرده است، باید ارائه شوند.

اصل گواهی بهداشتی جنازه که شامل مهر و امضای بیمارستان است؛ این گواهی برای مشخص کردن عدم ابتلای متوفی به بیماری واگیردار یا مسری است. رونوشت یا تصویر بارنامه صادره از شرکت حمل و نقل، تاریخ و شماره پرواز همراه با نام شرکت هواپیمایی، آدرس، تلفن و مشخصات خانواده متوفی در ایران، اطلاعاتی هستند که باید ارائه شوند.

ضمنا در چندسال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، حمل جنازه به صورت هوایی منوط به داشتن گواهی مبنی بر عدم ابتلا به بیماری کرونا است که نشان دهد فوت بر اثر ابتلا به کرونا نبوده است.

پس از آماده کردن مدارک لازم و تحویل آن به نماینده مورد نظر و تایید نهایی آن توسط ایرلاین بارنامه آن صادر می گردد.

مدارکی برای تکمیل مدارک متوفی در کنسولگری ایران در کشورهای مختلف:

تکمیل فرم برای ثبت فوت در سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان.

ارائه مدارک شناسایی از جمله گذرنامه و شناسنامه متوفی به نمایندگی های ایران.

ارائه مدارک تکمیل شده از سوی مقامات محلی کشور مبدا مربوط به نوع فوت متوفی.

ارائه مجوز از سوی کشور مبدا برای انتقال به ایران

چه مدارکی برای حمل اجساد و جنازه به ایران مورد نیاز است؟ (ارسال جنازه):

برای حمل اجساد و جنازه افراد به وطن خویش میبایست مدارک زیر را تهیه و ارائه کنید:

  1. درخواست خانواده یا بستگان متوفی به صورت کتبی برای حمل جنازه به کشور و پرداخت هزینه های مربوطه (درخواست نامه 221)
  2. اگر شرایط ذکر شده بالا را ندارید میتوانید از اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه مجوز کتبی دریافت کنید
  3. اصل شناسنامه و پاسپورت فرد فوت شده
  4. اصل گواهی فوت فرد که توسط بیمارستان صادر میشود (گواهی Sterbeurkunde) که باید به تایید وزارت خارجه کشور مربوطه رسیده باشد
  5. ارائه اصل اجازنامه حمل و خروج جنازه از محل فوت فرد فوت شده
  6. گواهینامه شست شو و ضد عفونی شدن جسد
  7. گواهینامه مومیایی شدن جسد و بسته بندی توسط استاندارد های بین المللی
  8. کپی یا رونوشت بارنامه حمل بدن متوفی
  9. گزارش پلیس اتباع خارجی درخصوص نحوه فوت فرد (فرد به چه دلیلی فوت شده؟ تصادف، بیماری، یا مرگ طبیعی و…)
  10. اعلام کردن تاریخ و شماره پرواز و نام ایرلاین یا شرکت فورواردر مربوطه و مسیر پروازی
  11. اعلام کردن نشانی و آدرس، شماره های تماس و مشخصات کامل خانواده یا بستگان متوفی در ایران
  12. به تایید رسیدن گواهی فوت توسط وزارت خارجه
3 مرحله اصلی حمل و نقل جنازه

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *