حمل کالا خطرناک چگونه است؟

حمل کالای خطرناک تاسکو کارگو

 یکی از حساس ترین شیوه های حمل و نقل، حمل کالای خطرناک است. حمل و نقل کالا های خطرناک چه به صورت زمینی یا به شکل دریایی و هوایی انجام گیرد، حساسیت ها و مقررات مختص به خود را دارد. کالا های خطرناک به انواعی از کالاها گفته می شود که شرایط نگهداری و حمل آن ها متفاوت است.

کالا هایی که هنگام حمل و نقل آن ها احتمال آتش سوزی، صدمات فیزیکی، خرابی و انفجار وجود دارد، به عنوان انواع کالا های خطرناک شناخته می شوند. برای نگهداری و بسته بندی کالا های خطرناک هنگام حمل و نقل باید دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید. حمل کالای خطرناک نیز با توجه به این نکات باید طبق مقررات صورت گیرد.

برای حمل کالای خطرناک شما باید دانش، مهارت و تخصص کافی در این زمینه داشته باشید. کالای خطرناک انواع مختلفی دارد که هر نوع با توجه به ویژگی‌هایی که دارد باید به صورت متفاوتی بسته بندی شود.

حمل کالای خطرناک و تخلیه‌ی آن اگر با مهارت کافی صورت نگیرد موجب پیش آمد اتفاقاتی جبران ناپذیر خواهد شد. در صورت هر گونه انفجار و خرابی خسارت جانی و مالی وارد خواهد شد که قطعا جبران ناپذیر خواهد بود.

برای این که تشخیص کالای خطرناک به راحتی انجام شود، تولید کننده ها با استفاده از برچسب های مخصوص مواد خطرناک، به افراد کمک می کنند تا مواد خطرناک را شناسایی کنند. بنابراین برای حمل و نقل کالا ابتدا از خطرناک بودن یا ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید تا هنگام حمل و نقل دچار سانحه و ضرر و زیان نشوید.

مقالات مرتبط  10 از بهترین کشور ها برای صادرات فرش ایرانی

شرکت بین‌المللی تعطیلات آرام که در حوزه حمل و نقل سابقه فعالیت طولانی مدت و اعتبار بالایی نزد مشتریان خود دارد، با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص حمل و نقل، حمل بار خطرناک را به بهترین نحوه انجام‌می‌دهد.

معنای MSDS چیست و شامل چه اطلاعاتی است؟

برگه اطلاعات ایمنی مواد یا همان material safety data sheet سندی است که حاوی اطلاعات مربوط به خطرات احتمالی مواد است. این سند توسط سازنده و تامین کننده ماده ارائه می شود و شامل اطلاعاتی در مورد سلامت،  احتمال آتش سوزی، انفجار و واکنش پذیری مواد می باشد.

بر اساس اطلاعات این سند، خطرات محصول مشخص می شود، شرایط نگهداری ایمن ماده تعیین می شود، اطلاعات مربوط به شرایط جابه‌جایی مواد در آن تعریف می شود و شیوه ذخیره مواد نیز در آن گفته شده است.

با استفاده از اطلاعاتی که در MSDS وجود دارد، نام سازنده مواد، آدرس تامین کننده و شناسه ماده و شماره تلفن اضطراری مشخص است. مواد تشکیل دهنده خطرناک، خطرات انفجار و آتش سوزی، خواص فیزیکی، ویژگی‌های سمی و اثرات مضر بر سلامت با استفاده از MSDS مشخص می شوند.

این سند همچنین شامل اطلاعات مربوط به خواص واکنش پذیری، میزان فرار بودن و ثبات ماده، موادی که با آن ها وارد واکنش می شود، می باشد. با استفاده از اطلاعاتی که در این سند ایمنی وجود دارد، اقدامات پیشگیرانه از خطرات احتمالی و شیوه صحیح حمل کالای خطرناک مشخص می شود. سند MSDS شرایط حمل کالای خطرناک را ارائه می دهد.

حمل کالای خطرناک با توجه ویژگی ها و خواص آن

حمل کالای خطرناک باید با توجه به نوع کالا انجام شود؛ هر نوع از مواد خطرناک خواص متفاوتی دارد که هنگام حمل و جابه‌جایی باید مورد توجه قرار دهید. مواد خطرناک در مجموع به چند دسته‌ی کلی تقسیم می شوند.

مقالات مرتبط  همه چیز درباره ارسال هوایی حیوان زنده

مواد منفجره، گاز ها، مایعات با خواص اشتعال پذیری، جامدات اشتعال پذیر، مواد اکسید کننده و پراکسید آلی، مواد سمی و عفونی، مواد رادیو اکتیو، مواد خورنده و … انواع مختلف مواد خطرناک هستند.

حمل بار خطرناک برای مواد خطرناک دریایی، کالاهای خطرناک هوایی و … شرایط متفاوتی دارد. شرکت بین‌المللی تعطیلات آرام به عنوان یک شرکت فعال در حوزه حمل و نقل، ایمن ترین روش های حمل و نقل را برای حمل کالای خطرناک ارائه می‌دهد.

همان طور که اشاره کردیم حمل کالای خطرناک نیاز به دانش و تخصص دارد؛ کارشناسان شرکت تعطیلات آرام در زمینه‌ی حمل بار و حمل کالای خطرناک دارای مهارت کافی هستند.

مواد خطرناک دریایی چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای حمل بار خطرناک از طریق دریا به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به دریا ها، مقررات خاصی در نظر گرفته شده است. برای پیشگیری از انتقال مواد خطرناک به آب دریا، حمل کالای خطرناک از طریق کشتی ها نیازمند توجه و دقت فراوانی است.

کد بین‌المللی IMDG برای حمل و جابه‌جایی کالا های خطرناک دریایی تعیین شده است. این کد شرایط لازم برای بسته بندی انواع کالا، شرایط حمل کانتینری و انبار داری کالا های مختلف را ارائه می‌کند. مواد منفجره که در دسته‌ی کالای خطرناک قرار می‌گیرند، ممکن است به صورت دسته جمعی منفجر شوند.

موادی که در معرض خطر انفجار و آتش سوزی قرار دارند، موادی که احتمال انفجار آن ها چندان زیاد نیست، مواد حساس قابل اشتعال و غیر قابل اشتعال، مواد خطرناک دریایی هستند.

حمل بار خطرناک و حمل هر گونه کالایی که خطر انفجار دارد، قابلیت واکنش خطرناک دارد، گرما و شعله ایجاد می کند و از خود بخار و گاز سمی تولید می کند، از طریق دریا ممنوع است.

مقالات مرتبط  صادرات فلفل دلمه ای: فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان ایرانی

هیپوکلیریت آمونیوم، نیترات آمونیوم، اتیل نیتریت خالص، جیوه اکسی سیانید خالص، متیل نیتریت و مواد مشابه، نباید از طریق دریا حمل شوند. شرکت بین‌المللی تعطیلات آرام با داشتن کارشناسان خبره حمل و نقل، به شما کمک می‌کند حمل کالای خطرناک را با ایمنی بالا انجام دهید.

حمل کالای خطرناک تاسکوکارگو

حمل کالای خطرناک هوایی

حمل بار خطرناک از طریق هوایی نیز مقررات خاصی دارد. کالا های خطرناک هوایی به موادی گفته می شود که حمل آن ها باعث به خطر افتادن هواپیما و مسافران می شود. حمل بار خطرناک از طریق هواپیما باید توسط افراد متخصص انجام شود تا سلامت مسافران به خطر نیفتد.

مهمات منفجره، گاز های اشتعال پذیر، بنزین، نفت، جوهر و چسب(مایعات با قابلیت اشتعال)، گوگرد، فسفر و کربن(جامدات با قابلیت اشتعال)، پراکسید آلی و مواد اکسید کننده مانند کلسیم، نیترات باریوم، مواد خورنده، مواد رادیو اکتیو از جمله بار خطرناک برای حمل هوایی هستند.

برای جلوگیری از آسیب به سلامت انسان و خسارت جانی و هم چنین پیشگیری از به خطر افتادن محیط زیست، لازم است حمل و جابه‌جایی کالای خطرناک با دانش کافی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *