ترخیص کالا چگونه انجام می‌شود ؟

ترخیص کالا از گمرگ باید مطابق با قوانین و توسط صاحب کالا یا نماينده قانونی او، انجام شود. فرآیند ترخیص کالا بخش مهمی از پروسه‌ی واردات و صادرات کالا است و مراحل ویژه ای دارد که باید مورد توجه قرار دهید. برای شروع فرآیند ترخیص کالا از گمرگ، قدم اول ثبت اظهار نامه در سامانه الکترونیکی EPL است.

کالاهای وارداتی و صادراتی باید توسط بازرسان و ماموران گمرگی بررسی شوند، این اقدام به اصطلاح اظهار گفته می شود. به منظور ثبت سفارش و ترخیص، باید اطلاعات مربوط به کالا را به صورت آنلاین در سامانه الکترونیکی EPL ثبت کنید. برای اظهار کالا، صاحب کالا یا نماينده قانونی او، موظف به ارائه اظهارنامه گمرگی، اطلاعات مربوط به کالا و مجوز های قانونی هستند.

 شرکت تعطیلات آرام با در اختیار داشتن نیروهای متخصص آماده ارائه خدمات در زمینه‌ی ترخیص کالا از گمرک است.

چنانچه به عنوان کارفرما در زمینه ترخیص کالا از اطلاعات کافی برخوردار نیستید می توانید از دانش و سابقه کارشناسان شرکت تعطیلات آرام بهره‌مند شوید. شرکت بین‌المللی تعطیلات آرام با داشتن کارشناسان خبره در زمینه‌ی حمل و نقل، مسیر ترخیص کالا را برای شما هموار می‌کند. در ادامه مراحل و مجوز های لازم جهت ترخیص اجناس وارداتی و صادراتی را بیش تر بررسی می کنیم.

فرآیند ترخیص کالا از گمرک

مراحل ترخیص کالا کدام اند؟

همان طور که گفتیم ثبت اظهار نامه گمرگی در سامانه الکترونیکی EPL قدم اول برای ترخیص کالا است. شما به عنوان صاحب کالا باید اطلاعات مربوط به اجناس خود را به طور دقیق در فرم اظهارنامه سامانه ثبت کنید. اطلاعاتی که شما در اظهارنامه ثبت می کنید در میزان مبلغی که برای حق ورودی و خروجی کالا پرداخت می کنید، تاثیر بسزایی دارد،.

بنابراین در ثبت اطلاعات دقت کافی داشته باشید. بعد از ثبت اطلاعات مورد نیاز در فرم اظهارنامه، شما از طریق سامانه شماره سریال و شماره عطف دریافت می کنید. از فرم اظهارنامه پرینت بگیرید زیرا در مراحل بعدی به آن نیاز دارید.

گام بعدی برای ترخیص کالا، احراز هویت و تعیین مسیر ورود و خروج اجناس است. در این مرحله اسناد ارائه شده و اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه بررسی می شوند و با تایید کارشناسان، به صاحب کالا کوتاژ یا شماره ثبت داده می شود. با دریافت کوتاژ، اظهارنامه واردات و صادرات کالا با شماره اختصاص یافته به صاحب کالا، مهر و ثبت می شود.

کنترل کالا در فرآیند ترخیص کالا

کنترل کالا از مراحل مهم‌ ترخیص کالا است؛ در این بخش به منظور ارزیابی کالا سه مسیر سبز، زرد و قرمز مشخص می شوند. قرار گرفتن در مسیر زرد و قرمز به این معنا است که کالا باید توسط بازرسان مورد ارزیابی قرار گیرد و با اطلاعات  اظهارنامه مطابقت داده شود. در مرحله‌ی بعدی مجوز های لازم به منظور ترخیص کالا صادر می شوند.

برای آزاد سازی اجناس خود باید گواهی ترخیص از کارشناسان گمرگی دریافت کنید. مجوزهای لازم در این بخش که باید دریافت کنید شامل گواهی منابع طبیعی، گواهی محیط زیست، گواهی دامپزشکی، مجوز استاندارد، انرژی اتمی، گواهی قرنطینه، گواهی وزارت راه، مجوز مربوط به مخابرات و جهاد هستند.

در گام بعدی نوبت به بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناسان گمرگی می‌رسد. در این مرحله مجوز های مربوط به مراحل قبل نیز توسط ماموران گمرگی بررسی می شوند، کالا باید با اسنادی که توسط صاحب کالا ثبت شده‌اند تطبیق داده شود. در صورتی که تمامی اسناد توسط کارشناسان تایید شدند مجوز های مربوطه مهر و امضا می شوند و به مراحل بعد می رسند‌.

بعد از تایید نهایی کارشناسان گمرگی برای ترخیص کالا باید هزینه‌ی تعیین شده از سوی گمرگ را به صورت نقدی پرداخت کنید. بعد از دریافت فیش پرداخت توسط گمرگ، فیش پروانه سبز گمرگی برای بار شما صادر می شود. با صادر شدن پروانه و پرداخت هزینه مربوط، نوبت به ترخیص کالا می رسد.

10 مرحله ترخیص در واردات

برای ترخیص کالا هنگام واردات، مرحله اول دریافت اینویس و لیست بار است. صاحب کالا باید مجوز های ثبت سفارش بازرگانی را دریافت کند، هم چنین بیمه کالا و هماهنگی های لازم برای بازرسی کالا باید در نظر داشته باشید. در گام بعدی باید تشکیل پرونده دهید تا اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حواله بانکی صورت گیرند.

شما باید با یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی برای هماهنگی اقدامات ترخیص و حمل و نقل ارتباط بگیرید. شرکت تاسکو کارگو با داشتن کارشناسان متخصص می‌تواند در این زمینه پاسخگوی نیازهای شما باشد.

09132178109

09130864170

03136736700

03136736705

در مرحله‌ی بعدی باید از شرکت حمل و نقل بین‌المللی اسناد حمل را دریافت کنید. با توجه به نوع کالا و باری که وارد می کنید برای ترخیص کالا و واردات، مجوز های لازم را کسب کنید. اظهارنامه واردات، تصویر کارت بازرگانی، بارنامه و قبض انبار، گواهی مبدا و ترخیصیه، گواهی تامین ارز و فاکتور بار، مجوز ثبت سفارش و پیش فاکتور، بیمه نامه و پروانه بهره برداری، مجوز های ترخیص بار، وکالتنامه و … اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا هستند.

اهمیت بازرسی در فرآیند ترخیص کالا

یکی از مراحل مهم‌ هنگام ترخیص بار بازرسی است. به منظور تایید و  بررسی کیفیت کالا بازرسی کارشناسان گمرگی باید صورت گیرد. خریدار قبل از دریافت کالا برای بازرسی یک شرکت را معرفی می کند تا اقدامات لازم برای بازرسی بار را انجام دهد. کارشناسان شرکت، کالای مورد نظر را از لحاظ استاندارد، کیفیت، کمیت و … بررسی می کنند تا کالا را تایید کنند.

برای انجام فرآیند بازرسی قبل از ترخیص بار،  باید یک قرارداد بین شرکت بازرسی و خریدار کالا بسته شود. تمامی اطلاعات لازم بازرس به صورت دقیق، رسمی و قانونی در اسناد مربوطه ثبت می شوند. در صورت تایید کارشناسان گمرگی و بازرسان شرکت در نهایت ترخیص کالا انجام می شود.

قراردادی که بین خریدار کالا و شرکت بازرسی تنظیم می شود شامل اطلاعات مختلف است. چگونگی پرداخت هزینه‌های بازرسی، تعداد کالا، کیفیت بار، کارمزد، اطلاعات فیزیکی بار، گواهی استاندارد و مجوز های مربوطه باید در قرارداد ذکر شوند.

بازرسان شرکت نیز بر اساس این قرارداد باید نکاتی که مدنظر خریدار است را بررسی کنند و کالا را با اطلاعات ذکر شده تطبیق دهند. در صورتی که کالای بازرسی شده با اطلاعات ذکر شده در قرارداد مغایرت داشته باشند، وظیفه بازرسان شرکت است که خریدار را مطلع کنند. لزوم تایید صحت اطلاعات مربوط به قرارداد توسط بازرسان، اهمیت بازرسی در واردات را مشخص می نماید.

هزینه های ترخیص کالا چقدر است؟

هزینه های ترخیص کالا براساس فاکتور های مختلفی تعیین میشود. برای استعلام قیمت و دریافت مشاوره رایگان میتوانید با کارشناسان و مشاوران تاسکو کارگو درارتباط باشید و تمامی امور مربوط به ترخیص کالا را به آنها بسپارید.

09132178109

09130864170

03136736700

03136736705

در این مقاله با فرآیند ترخیص کالا از گمرک آشنا شدیم، اگر مقاله را مطالعه کردید و جواب سوالات خود را نگرفتید میتوانید از طریق شماره های زیر یا از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان تاسکو کارگو در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان و تخصصی بهره‌مند شوید.

09132178109

09130864170

03136736700

03136736705

از اینکه تا پایان این مقاله از تاسکو کارگو با ما همراه بودید، متشکریم ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *