حمل و نقل ریلی چگونه انجام می‌شود؟

صادرات و واردات و ارسال بار ریلی و حمل و نقل ریلی با تاسکو کارگو

حمل و نقل ریلی نوعی حمل و نقل بین المللی است برای انتقال محموله از طریق شبکه راه آهن .

این روش به دلیل اقتصادی تر بودن و ارسال در تناژ بالای کالا در سالهای اخیر رشد فراوانی کرده است.

شرکت حمل و نقل بین المللی تعطیلات آرام (تاسکوکارگو) در زمینه های حمل ریلی حجم قابل توجهی از کالاهای صادراتی را به کشورهای روسیه، ترکیه، ترکمنستان، کشورهای حوزه ی قفقاز توسط نیروهای باسابقه و مجرب خود ارسال نموده است.

مزایای حمل و نقل ریلی

روش حمل و نقل با قطار دارای مزیت های بی نظیری نسبت به دیگر روش های حمل و نقل زمینی می باشد:

از جمله عوارض کمتر زیست محیطی، آلودگی کمتر و مهم ترین آن کاهش زمان توقف و هزینه ی مناسب است.

شرکت بین المللی تعطیلات  آرام (تاسکوکارگو)، با در اختیار داشتن واگن های مسقف، لبه بلند، لبه کوتاه، مسطح، فله بر، مخزن دار، یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه ی حمل و نقل ریلی در سطح بین المللی می باشد.

که توانسته همواره به خاطر دانش بالای خود در امر حمل و نقل ریلی رضایت تجار و مشتریان عزیز را کسب نماید. 

 مقدار وزن ارسالی

برای این روش کالاها باید حداقل یک واگن اجاره کرد که وزن جایگیری در هر واگن حداقل 60 تن می باشد.

قطار باربری توانایی حمل بار بیشتری نسبت به کامیون را دارد و این یک مزیت مهم است.

 مدارک مورد نیاز جهت ارسال بار

ازجمله مدارک مورد نیاز در حمل و نقل ریلی بارنامه، اینویس، پکینگ، گواهی مبدا، بیمه و مجوزهای مربوط به نوع کالا را می توان نام برد.

 خدمات

از دیگر خدمات ریلی شرکت تاسکوکارگو می توان به انجام فورواردری، انجام امورات گمرکی، ترخیص کالا،عملیات تخلیه واخذ مجوز حمل و نقل از سازمان حمل و نقل ریلی ،اخذ گواهی های قرنطینه، دامپزشکی، گواهی مبدا، تخلیه و حمل به انبار، بیمه کالا، بارگیری، انجام امور مربوط به صادرات کالا در مرز اشاره کرد.

با مشاوره ی متخصصین تاسکو کارگو همواره مناسب ترین و امن ترین مسیر را برای ارسال کالاهای خود انتخاب کنید.

تاریخچه حمل و نقل ریلی (ارسال بار ریلی) و قطار باری در جهان و ایران

تاریخچه حمل و نقل ریلی و قطار باری در جهان مربوط به دویست سال گذشته تمدن بشر می‌شود. در آن زمان از  کشف باورنکردنی حمل و نقل ریلی، برای تغییر صنعت، گسترش ارتباطات و  توسعه شیوه سفر روزانه استفاده می‌کردند. 

حمل و نقل ریلی از اولین قطار باری که در دهه 1800 به خطوط ریلی انگلستان راه یافت، ​​تا زمانی که قطارهای مسافربری ترانزیت مسافر را با سرعت باورنکردنی انجام می‌دهند و قطار باری، حمل مقدار قابل توجهی از کالاهای جهان را انجام می‌دهد، وجود داشته است. 

مقالات مرتبط  ارسال بار هوایی به استرالیا (راهنمای کامل فریت به استرالیا)

امروزه، قطارها به صورت‌های مختلفی به کار می‌روند؛ از ترامواهای کوچک شهری، مترو، قطار مسافربری گرفته تا انواع قطار باری. با این وجود، تاریخچه همه‌ی این قطار‌ها مشترک است.

کشور ما نیز در استفاده از این نوع سیستم حمل و نقل، همپای جهان حرکت کرده است، راه آهن سراسری نیز مصداق بارز این حرکت رو به جلو محسوب می شود.

البته با توجه به چشم طمع کشورهای اروپایی به ایران، توسعه سیستم حمل و نقل ریلی،  بیشتر از آنکه مطابق با اهداف اقتصادی باشد با اهداف سیاسی در ایران صورت گرفت.

با این حال، حمل و نقل ریلی با تراموای شهری که به آن ماشین دودی  گفته می‌شد، در مسیر تهران به شهر ری شکل گرفت، بعد از ورشکستگی شرکت بلژیکی سازنده، این تراموا به طور کلی جمع شد.

 در دوران رضا شاه، بعد از تراموای شهری، ساخت راه آهن سراسری با هدف متصل کردن شمال ایران به جنوب برای حمل بار به شکلی ساده‌تر شروع شد.

 این ریل سراسری بندر امام را به بندر ترکمن متصل می‌کرد و توسط شرکت بونس آلمان ساخته شد. توسعه اقتصادی و به حرکت در آمدن قطار باری در این خط مهم‌ترین هدف بود.

پس از آن خطوط دیگری هم ساخته شدند، از جمله مشهد _گرمسار. تا به امروز این سیستم حمل و نقل، رشد قابل توجه ای داشته است.

مزایا و معایب ارسال بار ریلی (حمل و نقل ریلی)

حمل و نقل ریلی در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل مزیت های زیادی دارد. سازگاری با محیط زیست و تولید کم ترین نوع آلودگی یکی از مهم ترین مزیت های حمل ریلی است.

کم ترین زمان توقف و سرعت بالای جابه‌جایی از دیگر مزیت های حمل و نقل ریلی است. علاوه بر این موارد هزینه‌ی جابه‌جایی کالا از طریق قطار در مقایسه با سایر روش ها کم تر است.

 در کنار مزیت هایی که برای حمل و نقل ریلی اشاره کردیم، این نوع حمل و نقل معایبی نیز دارد.  معایب حمل و نقل ریلی به شرح زیر است:

•    عدم انعطاف پذیری:  از دیگر معایب حمل‌ونقل ریلی عدم انعطاف پذیری این نوع ترانزیت است. مسیرها و زمان‌بندی حمل و نقل ریلی  را نمی‌توان با نیازهای فردی افراد تنظیم کرد.

•    عدم ارائه خدمات درب به درب: حمل‌ونقل ریلی امکان ارائه خدمات درب به درب را ندارد، زیرا به یک مسیر خاص محدود است. بارگیری و تخلیه مداوم در مسیر، صرف هزینه و آسیب به کالا و هم چنین اتلاف زمان را به دنبال خواهد داشت.

 محدودیت‌ها و ریسک هایی که در حمل و نقل ریلی وجود دارد:

•    انحصار: ارائه خدمات از سوی راه آهن ها مستلزم صرف سرمایه‌ی زیادی است، به همین دلیل ممکن است، باعث ایجاد انحصار شوند و علیه منافع عمومی عمل کنند. 

مقالات مرتبط  ارسال بار به فرانسه

• حمل ریلی برای مسافت کوتاه و بارهای کوچک : حمل‌ونقل ریلی برای حمل کالاهایی که حجم کم دارند ودر مسافت کوتاه ارسال می‌شوند، مناسب نیست و صرفه‌ی اقتصادی برای شرکت های حمل و نقل ندارد.

• زمان طولانی حمل:  حمل کالا و مسافر از طریق حمل ریلی، در مقایسه با سایر  روش‌های حمل‌ونقل از جمله حمل‌ونقل هوایی، زمان حمل آن طولانی تر است. به همین دلیل  برای انتقال کالاهایی که حساس به زمان هستند، حمل ریلی توصیه نمی‌شود.

• سرمایه عظیم:  مدیریت امور مربوط به راه آهن و حمل و نقل ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری های کلان است. هزینه های ساخت، نگهداری و هزینه‌های مربوط به سایر خدمات، در مقایسه با دیگر روش‌های حمل‌ونقل بسیار بالا است. علاوه بر این موارد، اگر  مسیر احداث شده از ترافیک لازم برخوردار نباشد، سرمایه‌گذاری انجام شده ممکن است به معنای هدر رفتن منابع عظیم باشد.

صادرات و ارسال بار ریلی از ایران با تاسکو کارگو

مدارک لازم برای حمل کالا از طریق راه آهن

برای افزایش سرعت ارسال و جابه‌جایی بار، انبار توشه راه آهن فقط ارائه برگ سبز معتبر را جهت ارسال کالا کافی می داند. انتقال بار همراه مسافر و حمل خرده بار از طریق انبار توشه، فقط با ارائه مدرک شناسایی فرستنده، انجام می شود و بارنامه به نام او صادر می شود.

 در مقصد نیز، بار ارسال شده، تنها به فردی که نام او در بارنامه به عنوان گیرنده درج شده است، تحویل داده می شود. گیرنده برای دریافت مرسوله،  باید کارت شناسایی معتبر ارائه دهد.

 برای ارسال کالاهای عمده لازم است، کارت شناسایی معتبر صاحبان کالا ارائه شود. البته افرادی که روزانه برای ارسال بار مراجعه می کنند احراز هویت می‌شوند و  اطلاعات آن ها در سیستم ثبت می شود.

در صورتی که صاحبان بار‌‌های عمده تجاری، قرارداد های سازمانی بسته باشند، تشریفات اداری مربوط به ارسال بار، برای آن ها ساده خواهد بود.

قوانین و مقررات حمل و نقل ریلی (ارسال بار ریلی)

 فعالیت های شرکت حمل و نقل ریلی به صورت حقوقی است. این شرکت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با  اخذ مجوز شرکت راه آهن ایران، که قانون راه آهن نام دارد، تاسیس می‌شود. شرکت حمل و نقل ریلی، می‌تواند با تامین ناوگان لازم برای جابه جایی (بار یا مسافر) خدمات لازم برای ترانزیت را ارائه کند.

 آئین نامه تاسیس شرکت‌ حمل و نقل ریلی مجاز به گذر در شبکه، با تصویب وزیر راه و ترابری به مدت دو ماه مجاز هستند.  شرکت‌ها و موسسات حوزه خدمات حمل و نقل ریلی، برای بهره‌برداری در چارچوب قوانین، شرایط ویژه ای خواهند داشت.

 آئین نامه اجرایی مربوط به بهره‌برداری این شرکت ها، به تصویب وزیر راه و ترابری می‌رسد. خدمات مربوط به حمل و نقل ریلی شامل موارد گسترده ای است. سرویس‌های مربوط به ناوگان و شبکه، امور پایانه‌های تعمیرات، خدمات بهره برداری از ناوگان و خدمات پشتیبانی‌های فنی و مهندسی، شبکه‌های کنترل، ناوبری قطار، کلیه تجهیزات و سرویس‌های فنی تعمیر و نگهداری، خطوط شبکه ریلی و سرویس‌های ارتباطی، از جمله امور حمل و نقل ریلی هستند.

مقالات مرتبط  هر آنچه باید درباره بار فریت یا فریت بار بدانید !!!

 شرکت حمل و نقل ریلی با دریافت مجوز از مراجع مربوط در سایر حوزه‌های حمل و نقل، امکان انجام فعالیت ‌های مربوط به ترانزیت را دارد. به منظور تامین ایمنی تردد ناوگان ریلی و وسایل نقلیه ریلی، و هم چنین ایجاد شرایط و دستورالعمل‌های فنی مربوط به ترانزیت، هیات مدیره راه آهن موظف است، ضوابط لازم را اطلاع رسانی کند.  هم چنین، شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی موظف به رعایت این مقررات و دستورالعمل ها، می‌باشند.

در آئین نامه تعیین  تخلفات و جرایم مربوط به حوزه حمل و نقل ناوگان در خطوط ریلی آمده است،  رسیدگی به تخلفات توسط هیات مدیره راه آهن انجام می شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. میزان جرایمی که برای این تخلفات در نظر گرفته می شود،  از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال تعیین شده است.

 آئین نامه اجرایی کمیسیون‌های پیشگیری از سوانح نواحی راه آهن و کمیسیون عالی جلوگیری از سوانح راه آهن با پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تصویب هیأت وزیران میرسد.

حال برای انتقال ریلی از راه آهن چه نتیجه ای میتوان گرفت؟

حمل و نقل ریلی به عنوان یک شیوه بین‌المللی جابه‌جایی و انتقال کالا، از طریق راه آهن انجام می شود. انتقال کالا از طریق حمل و نقل ریلی به صرفه است و در عین حال می توان از این طریق کالا هایی با تناژ بالا نیز حمل کرد.

 حمل و نقل ریلی به شکل های متفاوت و از طریق مترو، قطار های مسافر بری، قطار های باربری و … انجام می شود. برای انجام حمل ریلی باید شرایط خاصی مهیا شود و امکانات مناسب این نوع حمل و نقل  فراهم شود.

برای حمل کالا ها به وسیله‌ی قطار از واگن های مخصوص باربری استفاده می شود. هر کدام از انواع واگن ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارد کاربرد متفاوتی نیز دارد. واگن های باری از لحاظ شکل ظاهری به مدل های مختلف تقسیم می شوند.

حمل و نقل کالا یکی از مهم ترین فعالیت ها در حوزه تجارت است. روزانه تعداد زیادی از افراد مسافر و حجم بالایی از کالا ها به روش حمل و نقل ریلی جابه جا می شوند.

هلدینگ تعطیلات آرام و ارسال بار ریلی از طریق راه آهن

هلدینگ حمل و نقل تعطیلات آرام از طریق حمل ریلی روزانه حجم بالایی از کالا های تجاری را به کشور های مختلف صادر می کند. ترکیه، ترکمنستان و روسیه از مقاصد شرکت تعطیلات آرام می باشد.

شرکت ما با در اختیار داشتن قطار های باربری با انواع واگن های مسطح، مسقف، لبه بلند و لبه کوتاه، مخزن دار، فله بر و… آماده ی خدمات رسانی به آن دسته از تجار و مشتریانی است که قصد دارند کالاهای خود در سطح بین‌المللی با روش حمل ریلی جابه‌جا نمایند.

شرکت تعطیلات آرام در زمینه های مختلف ترابری، ترخیص گمرگی و دریافت انواع مجوز ها به مشتریان خود خدمات ارائه می دهد. برای حمل ریلی می توانید از دانش کارشناسان شرکت تعطیلات آرام بهره‌مند شوید تا هنگام انتقال و صادرات کالا های خود دچار مشکل و خسارت نشوید.

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی با کارشناسان تاسکو کارگو میتوانید از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید.

09132178109

09130864170

03136736700

03136736705

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *