10 از بهترین کشور ها برای صادرات فرش ایرانی

فرش چیست و چگونه این کالا بخشی از خونه هر ایرانی و محبوب ترین کالای صادراتی ایران شده؟ این سوالیست که ذهن تمامی تاجران و بازرگانان را به خود مشغول کرده و در ادامه این مقاله میخواهیم به این سوال پاسخ بدیم و 10 تا از بهترین کشور ها برای صادرات فرش را به شما معرفی کنیم.

قالی و قالیبافی دیرینه بیش از 2500 سال دارد که از گذشته تاکنون تبدیل به بخش مهم و اساسی از فرهنگ و هویت هر ایرانی تبدیل شده. در قالیبافی به غیر از هنر بافنده، داستان های بسیاری نیز پشت هر قالی است.

فرش های ایرانی به دلیل همین داستان ها که پشت طرح و نقش های زیبا نهفته شده اند، محبوبند. در بسیاری از کشور ها، فرش ایرانی جزء کالا های لوکس حساب میشود و سود حاصل از صادرات فرش ممکن است تا 400 درصد نیز برسد.

در اصل صنعت فرش و صادرات فرش یکی از صنایع مهم برای کشور ماست که برای بارزگانان و تجار حاشیه سود بالایی که صادرات فرش دارد بسیاری به این فکر میافتند که فرش های دستبافت و ماشینی ایرانی را صادر کنند.

به دلیل تحریم های اقتصادی و سیاسی، صادرات فرش افت نسبی پیدا کرده زیرا صادرات در برخی کشور ها با مشکل یا محدودیت مواجه شده و این تحریم ها باعث ایجاد تنش در بین تجار شده تا استراتژی و راه های جدید ابداع و تدوین کنند.

هرچند کشور ما تحریم میباشد و مشکلات بسیاری برای صادرات فرش وجود دارد اما با این حال کشور های اروپایی و آسیایی و حتی آمریکا هنوز هم مقاصد صادراتی فرش ایران میباشند و فرش های ایرانی هنوز که هنوزه محبوبند.

فرش های ایرانی به کشورهای چین و هند نیز راه پیدا کرده اما نه برای صادرات بلکه برای تقلید از فرش های ایرانی، اما این تقلیدها به هیچ وجه به پای طرح و رنگ های فرش ایرانی نمیرسند و به همین دلیل است که ایران جایگاه خود را در صادرات فرش حفظ کرده.

برای مطالعه درباره نحوه صادرات فرش و کشور های خواهان فرش ایران در ادامه مقاله با تاسکوکارگو همراه باشید.

صادرات فرش دستبافت ایرانی تاسکوکارگو | Tascocargo Iranian handwoven carpet export

لیست کشور های متقاضی و مناسب برای صادرات فرش ایران (صادرات فرش دستبافت و فرش ماشینی ایران)

کشور های آسیایی از جمله : 1. پاکستان 2. آذربایجان 3. قزاقستان 4. ترکمنستان 5. ارمنستان 6. ترکیه 7. افغانستان 8. تاجیکستان 9. هند 10. قرقیزستان 11. قزاقستان 12. سنگال 13. روسیه 14. مالزی 15. سنگاپور 16. ژاپن

از جمله کشور های عربی و حوزه خلیج فارس میتوانیم به 1. عراق 2. لبنان 3. عربستان سعودی 4. کویت 5. سوریه 6. امارات عربی اشاره کنیم.

کشور های اروپایی و آمریکایی و آفریقایی بسیاری نیز خریدار و خواهان فرش ایران هستند که این کشور ها عبارت اند از : 1. سوئد 2. سوییس 3. نروژ 4. ایتالیا 5. یونان 6. آلمان 7. کانادا 8. آمریکا 9. اسپانیا 10. انگلستان 11. یوگوسلاوی 12. سنگال 13. موزامبیک

صادرات و ارسال فرش دستبافت و فرش ماشینی به کانادا

شما میتوانید کشور مورد نظر خود را انتخاب و بازار هدف را شناسایی کنید و صادرات خود را شروع کنید. اما قبل هر اقدام شما میبایست یکسری اطلاعات درباره مراحل صادرات کسب کنید که در ادامه به مراحل آغاز صادرات میپردازیم.

این مراحل عبارت اند از:

  1. بازاریابی
  2. گرفتن مجوز
  3. پروفرما
  4. قرارداد حمل و نقل
  5. و در نهایت ارسال کالا

بازاریابی، مهم ترین مبدا برای شروع صادرات فرش !!!

در مرحله بازاریابی شما میبایست بازار هدف، رقبا، قدرت های حوزه مورد نظر، مطلع شدن از کیفیت اجناس موجود در بازار و ظرفیت های کشور مقصد را بررسی کنید تا متحمل ضرر و زیان نشوید.

برای بازاریابی در خصوص صادرات فرش میبایست مراحل زیر را طی کنید:

  1. پیداکردن مشتری از طرق مختلف از جمله دیجیتال مارکتینگ، ویزیت حضوری و….
  2. مذاکره و بستن قرارداد با مشتریان و خریداران
  3. دسترسی پیدا کردن به آمار و اطلاعات قبلی بازار
  4. فروش بیشتر محصول با آفر ها و پیشنهادات جذاب

همچنین شما میتوانید در نمایشگاه های بین المللی نیز حضور پیدا کنید و از این طریق با مشتریان و خریداران بسیاری ارتباط بگیرید در نتیجه فروش و سود بیشتری نیز کسب کنید.

مرحله دوم، دریافت مجوز صدور (برای خرید و صادرات فرش)

برای صادرات فرش شما باید از سازمان توسعه تجارت ایران مجوز های لازم را اخذ و دریافت کنید.

فروش و صادرات فرش دستبافت و فرش ماشینی ایرانی

پروفرما مرحله سوم صادرات فرش در ایران

بعد از بازاریابی و پیدا کردن بازار هدف و دریافت مجوز لازمه، میبایست پروفرما برای شما صادر شود. پروفرما صادر شده باید از مشخصات زیر برخوردار باشد:

  • اسم، نشانی، تلفن و راه های ارتباطی فروشنده
  • اسم، نشانی، تلفن و راه های ارتباطی خریدار
  • نام و مشخصات فنی کالا مورد نظر
  • مقدار کالای صادر شده
  • ارزش تکی و ارزش کلی کالا
  • شرایط پرداخت خریدار به فروشنده
  • مبدا بارگیری برای صادرات کالا
  • شرایط حمل و نحوه تحویل کالا به خریدار
  • بسته بندی و تشریفات لازم

نکته مهم: میبایست به مدت اعتبار قیمتی پروفرما دریافتی دقت کنید.

فروشنده یا صادرکننده موظف است کالای صادراتی خود را طبق قرارداد و توافق طرفین، بسته بندی و ارسال کنه و لازم به ذکر است حمل کالا میبایست پیرو شرایط بازار باشه.

گواهی مبداء

برای این مرحله فروشنده میبایست فاکتور فروش خود (تفاوتی در فرش دستبافت یا فرش ماشینی نیست!) طبق پروفرما و تاییدیه اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران را بگیرد.

حمل و نقل و بیمه مربوطه

در بحث حمل و نقل همیشه و همیشه احتمال بروز خطر و خسارت به بار وجود داره، به همین منظور شما و خریدار میبایست برای فرش صادراتی خود بیمه نامه تهیه کنید تا مسئولیت های هرطرف مشخص شود.

اظهار نامه کالا به گمرک و ششمین مرحله

فروشنده و صادرکننده میبایست مدارک مربوط به فرش، و مدارک خود اعم از کارت بازرگانی، مجوز لازم برای صادرات و… را به گمرک ارائه دهد و اظهارنامه صادراتی را تنظیم و به گمرک تحویل دهد.

آخرین مرحله صادرات فرش، ارسال و دریافت کالا

پس اقدامات گمرکی و تطبیق مشخصات کالا میبایست فرش را طبق قرارداد به دست خریدار برسانید. بعد از ارسال بار اظهارنامه کالای صادراتی باید توسط شرکت حمل کننده کالا بررسی شود و سپس اظهارنامه مهر شود.

اظهارنامه مهر شده میبایست تحویل صادرکننده و فروشنده فرش داده شود.

پس از طی این سلسله مراحل تقریبا کار شما به اتمام رسیده اما شما تاجر یا بازرگان گرامی میبایست از قوانین مربوط به صادرات فرش آگاه باشید.

قوانین و مقرراتی که باید از آنها آگاه باشید !

اکثر قوانین و مقررات صادرات فرش به کیفیت فرش مربوط میشوند. براساس این قوانین صادر هرگونه فرش، قالیچه یا قالی که با الیاف مصنوعی یا مخلوطی از الیاف مصنوعی برای تار و پود بافته شده اند، ممنوع است و شما نمیتوانید فرش و قالی با این مشخصات را صادر کنید.

این قوانین به حدی جدی است که حتی میتواند فرد را مورد پیگیری قانونی قرار دهد.

علاوه بر قانون ذکر شده هر گونه فرش یا قالی دستبافت یا ماشینی که تار و پود آنها کیفیت لازم را نداشته باشند یا کیفیت آنها زیر استاندارد باشند صادرات آنها ممنوع است. این قوانین بسیار زیاد روی عدم استفاده از الیاف مصنوعی تاکید دارند که در چندین مورد این موضوع تکرار شده.

برخی از کفپوش هایی که از پشم، مو یا نخ های نایلونی و دیگر کفپوش های دستبافت از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

فروش و صادرات قالیچه دستبافت و ماشینی ایرانی

طبق ماده 32 آیین نامه مقررات صادرات فرش، هر مسافر میتواند حداکثر 24 مترمربع فرش دستبافت با خود از کشور خارج کند. توجه کنید که فقط 24 متر مربع مهم است و فرقی در تعداد قطعه های فرش ندارد.

 در برخی از کشورها این محدودیت ها موجود نیستند برای مثال شما محدودیتی برای صادرات بار به کانادا ندارید یا برای کشور هایی مثل ترکیه و پاکستان طبق کد ها، تعرفه های (Tariff) متفاوت و قراردادی دارند.

آشنایی با برخی از کدهای فرش در گمرک:

  • 5701 : مرتبط با صادرات فرش های ماشینی و کفپوش هایی از قبیل (گره باف، سنجی و کالاهای آماده مصرف)
  • 5702 : مربوط به گلیم و کفپوس های مربوطه
  • 5703 : مرتبط با منگوله بافت ها، سنجی و دیگر موارد آماده استفاده

برای اطلاع بیشتر درباره کد های صادراتی فرش میتوانید به کتاب مقررات صادرات و واردات 1399 آیین نامه عرضه شده توسط وزارت صنعت معدن و تجارت ایران مراجعه کنید.

با مطالعه مطالب گفته شده در ابتدای مقاله، میتوانیم نتیجه بگیرم که فرش ایران در بسیاری از کشور های دنیا و در قاره های اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا خواهان و متقاضی دارد.

همچنین متوجه شدیم چیزی که ما به اسم فرش در ایران میشناسیم، بین بقیه کشورها به هرگونه کفپوش و پوشش کف Carpet میگویند و این نشان دهنده پتانسیل بالای صادرات انواع کفپوش ایرانی است.

فروش و صادرات قالیچه و موکت ایرانی

از شما متشکریم که تا پایان این مطلب با تاسکو کارگو همراه بودید. برای صادرات و خرید فرش دستبافت، فرش ماشینی ایرانی و persian carpet با کارشناسان و مشاوران تاسکوکارگو در ارتباط باشید.

031-36736700-5

09130864170

کارشناسان ما میتوانند شما را در انتخاب بهترین فرش و بهترین روش برای صادرات فرش راهنمایی کنند.😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *