آشنایی با انواع بسته بندی های صادراتی

بسته بندی های صادراتی و انواع بسته بندی های صادراتی استاندارد، باعث میشوند تتا محموله ها و بار های ارسالی شما در امنیت کامل و با سلامت حداکثری به مقصد برسند. بدون اینکه کوچکترین تغییری در محموله یا بار شما بوجود بیاید. بسته بندی های صادراتی معمولا به عنوان بسته بندی هایی که برای حمل و نقل هستند نیز استفاده میشوند.

طراحی بسته بندی های صادراتی به گونه ای است که تمامی بار های شما تا زمانی که به مقصد برسند، سالم بمانند و در حین حمل و نقل، آسیبی به آنها نرسد.

در ادامه این مقاله میخواهیم با انواع بسته بندی های صادراتی و بسته بندی های استانددارد صادراتی آشنا شویم، پس اگر شما نیز میخواهید با انواع بسته بندی های صادراتی آشنا شوید یا برای بار های صادراتی خود بسته بندی مناسبی را انتخاب کنید، تا پایان این مقاله همراه تیم تاسکو کارگو باشید.

اگر به این سبک مقالات صادراتی و بازرگانی علاقه مندید، پیشنهاد میکنیم از سایر مقالات تاسکو کارگو از طریق دکمه زیر نیز دیدن فرمایید.

بسته بندی های صادراتی کدام اند؟ | آشنایی با بسته بندی های صادراتی

بسته بندی های صادراتی به عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف میشوند که هدف کلی از بسته بندی کردن بار های صادراتی، حمل و نقل و توزیع یا فروش و مصرف است. حتی اگر بخواهید بار های صادراتی خود را انبار کنید، باید بار های خود را بسته بندی کنید. بسته بندی بار ها معمولا توسط شرکت های بسته بندی کننده، انجام میشود و اگر به دنبال تخصصی ترین خدمات بسته بندی بار های صادراتی هستید، پیشنهاد میکنیم این وظیفه را به شرکت های بسته بندی بسپارید.

اگر بخواهیم بسته بندی کردن بار ها را به گونه ای توصیف کنیم، عبارت است از: هنر استفاده از علم و تکنولوژی ها برای بسته بندی بار ها برای حمل و نقل است تا محموله های شما کمترین میزان آسیب و صدمه را موقع حمل و نقل ببینند.

برای بسته بندی هر نوع محموله، 3 نوع بسته بندی وجود دارد که در ادامه به بررسی انواع بسته بندی های صادراتی میپردازیم:

انواع بسته بندی ها

همانطور که گفته شد، بسته بندی های صادراتی 3 نوع اصلی دارند. انواع مختلف بسته بندی های صادراتی با توجه به حساسیت کالا و میزان مسافتی که قرار است بار ها حمل شوند، انتخاب میشوند. برای مثال برای حمل های درون شهری استفاده از بسته بندی های اولیه و ثانیه کافیست اما اگر بخواهید بار های خود را صادر کنید، نیاز مند بسته بندی بار های صادراتی هستید. فاکتورهایی برای انتخاب نوع بسته بندی مثل وسیله حمل کننده، قوانین و ایمنی محصولات تا مقصد تاثیرگذارند.

این 3 نوع عبارت اند از:

  • بسته بندی اولیه
  • بسته بندی ثانویه
  • بسته بندی حمل و نقل

بسته بندی اولیه

در این نوع از بسته بندی، بار ها و کالا های شما در ظروف مخصوص خود قرار میگیرند و بسته شده به خریدار تحویل داده میشوند. این نوع از بسته بندی ها برای نظر مصرف کننده بسته بندی اولیه و از نظر تولیدکننده بسته بندی نهایی است. هدف از استفاده از بسته بندی های اولیه برای محصولات، سهولت برای نگهداری، رعایت نکات بهداشتی، دسترسی به محصول، در نظر گرفتن عوامل بصری و… و برای جلوگیری از تغییرات کمی و کیفی محصول و بار های شماست.

بسته بندی های اولیه در کارخانه یا توسط تولیدکننده محصول ، اعمال میشوند.

بسته بندی ثانویه

در دومین نوع از انواع بسته بندی ها، بسته بندی ثانویه است ککه بین تولیدکننده و توزیع کننده در جریان است و برای یکپارچه کردن برخی از کالا های صادراتی برای حمل استفاده میشود. اما برای بسته بندی ثانویه بار ها، چه شرایطی باید رعایت شود؟

  1. بسته بندی ثانویه میبایست برای مدت زمان نگهداری در انبار یا محوطه گمرک، مقاوم باشد تتا به بار ها آسیب نرسد.
  2. تعداد و نوع کالاها باید روی بسته بندی درج شود.
  3. بسته بندی ثانویه باید برای حمل و نقل درون شهری مناسب است.
  4. بسته بندی ثانویه باید قاابلیت تخلیه و بارگیری بدون نیاز به تجهیزات مکانیکی را داشته باشد.

بسته بندی برای حمل و نقل

هدف از سومین نوع بسته بندی ها، این است که مشخصات مهم کالا و صفات اصلی کالا را در فاصله زمانی که مابین انبارداری و حمل و نقل، حفظ شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. طراحی بسته بندی ها برای حمل و نقل به طور معمول توسط متصدیان حمل و نقل و فورواردر های کشور مثل شرکت تاسکو کارگو انجام میشود. این نوع بسته بندی به خریدار یا فروشنده بار ارتباطی ندارد و تنها برای جا به جایی و هنگام حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد.

مابقی بسته بندی های رایج که توسط شرکت های بسته بندی کننده مشاهده میکنید در این دسته بندی قرار میگیرند که به دو صورت بسته بندی ساده و معمولی و بسته بندی های ترکیبی است. هدف استفاده از این نوع بسته بندی ها برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت حمل و نقل بسته ها است. در ادامه با معمول ترین نوع های بسته بندی بار های صادراتی مورد استفاده در شرکت های بته بندی کننده، میپردازیم پس برای آشنایی با این انواع با ما همراه باشید.

بسته بندی های صادراتی چه ویژگی هایی دارد؟

یک بسته بندی صادراتی موفق باید صفات و ویژگی های زیر را دارا باشد تا نهایت محافظت و ایمنی را برای بار های شما به عمل بیاورد:

  • ابعاد و اندازه متناسب با محموله داشته باشد
  • مقدار متعارفی از کالای مصرفی را در حد کفایت در خود جای دهد، نه بیشتر و نه کمتر
  • نوع و جنس ماده اولیه سازنده بسته از کیفیت بالایی برخوردار باشد
  • ایمنی کالای درون بسته بندی را تضمین کند
  • باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود
  • استفاده کردن از بسته ساده باشد
  • انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذیرد
  • دارای علائم ایمنی و اطلاعات بازرگانی و صادراتی باشد
  • دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد
  • رنگ ها و طرح های جاذب و نافذ داشته باشد
  • رنگ بسته بندی مبین و تداعی کننده ماهیت و کیفیت کالا باشد
  • وضعیت ظاهری بسته القا کننده نیاز باشد
  • اطلاع رسانی به مقصد متقاعد کردن مصرف کننده به خرید آن در حد اعلی و دقت و ظرافت باشد
  • بسته خالی به عنوان عامل یادآوری ایفای نقش نماید
  • کالای مظرب خود را به بهترین وجه معرفی نماید
  • در بیننده ایجاد اعتماد کند
  • دارای تعادل پایدار باشد و به آسانی واژگون نشود
  • محلی برای نصب برچسب قیمت روی آن در نظر گرفته شده باشد
  • ضربه و فشار را به داخل بسته منتقل نکند
  • شکل ظاهری آن قابل استفاده تبلیغاتی باشد
  • تاریخ ساخت ،تاریخ  انقضا،شماره پروانه ساخت و شماره پروانه بهداشتی ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
  • فرمول و مواد تشکیل دهنده کالا ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
  • آدرس و تلفن تولید کننده یا توزیع کننده در کشور خارجی روی آن قید گردد
  • دستور العمل مصرف را دارا باشد

بسته بندی صادراتی باید متناسب با جایگاه قرار گیری بار در وسیله حمل کننده باشد تا هنگام استفاده از کانتینرها ، کامیون ها یا سایر اشکال حمل بار بهینه شود .

مثال :

اگر محصول مورد نظر در جعبه هایی بسته بندی شود که اندازه آنها مناسب پالت های به کار رفته نباشد ، آنگاه فضای موجود در ماشین بارگیری به هدر خواهد رفت. (یعنی اگر هزینه حمل بار ۲۰ درصد ارزش کالا باشد و ۲۰ درصد از آن به هدر رود ، آنگاه ارزش بار به ۴ درصد خواهد رسید)

آشنایی با انواع بسته بندی های صادراتی

بسته بندی صادراتی شامل روش‌ها و مواد خاصی است که برای محافظت و نگهداری کالا در حین حمل و نقل و انبارداری استفاده می‌شود. بسته بندی مناسب می‌تواند از کالا در برابر آسیب‌های فیزیکی، رطوبت، گرد و غبار و آلودگی محافظت کند. همچنین، بسته بندی می‌تواند به ایجاد تصویر برند و جذب مشتریان جدید کمک کند. بسته بندی به عنوان اولین نقطه تماس مشتری با محصول، نقش مهمی در تصمیم‌گیری خرید ایفا می‌کند.

بسته بندی جعبه های چوبی برای صادرات

بسته بندی‌های چوبی معمولاً برای کالاهای سنگین و شکننده استفاده می‌شوند. این نوع بسته بندی به راحتی در حین حمل و نقل از کالا محافظت می‌کند و می‌تواند به آسانی جا به جا شود.

باکس ها یا جعبه های چوبی که برای بسته بندی کالاهای صادراتی نیز استفاده میشود، در اندازه ها و سایز های مختلفی طراحی و ساخته میشوند تا قاابلیت استفاده برای محموله های مختلف را داشته باشند.

پالت های چوبی و بسته بندی جعبه های چوبی، به علت داشتن استحکام و مقاومت بالا توانایی محافظت از بار و کالا دربرابر فشار و وزن کالا را دارد و معمولا برای کالاهای سنگین استفاده میشود. از سری بار هایی که از پالت ها و جعبه های چوبی برای بسته بندی های آن استفاده میشود، عبارت اند از:

  • انواع موتور سیکلت
  • قطعات یدکی
  • قایق
  • مجسمه و..

بعضا برای کالاهایی که حساسیت بالایی دارند نیز میتوان از جعبه های چوبی برای بسته بندی استفاده کرد مثل کریستال ها و بلور ها

بسته بندی جعبه های چوبی و پالت هاای چوبی با تاسکو کارگو و انواع بسته بندی های صادراتی

بسته بندی رول های فلزی برای صادرات

از بسته بندی رول های فلزی برای حمل و نقل آسان ورقه های فلزی برش خورده واستفاده میشود تا از آسیب های احتمالی به آنها جلوگیری شود. زیرا این صفحات را به صورت رول شده در می آورند و با تسمه های مقاوم (Break Bulk) آنها را مهار میکنند تا بتوان آنها را به راحتی حمل و نقل کرد.

پس از بسته بندی رول های فلزی، برای حمل و نقل آنها باید از نکات فنی مهندسی استفاده کررد تا میزان مقاومت رول ها دربرابر فشار، نحوه چیدمان آنها و تعداد رول های سوار بر یکدیگر را تناسب داشته باشند.

گاها برای بالا بردن مقاومت رول داخل بیضی آنها استوانه ای فولادی قرار میدهن تا شکل دایره ای آنها تغییر پیدا نکند. زیرا که اگر رول های فلزی دچار تغییر شکل شوند برای دستگاه های نورد و تولیدی مشکلات ثانویه ای را بوجود می آورند.

بسته بندی رول های فلزی با تاسکو کارگو و انواع بسته بندی های صادراتی

بسته بندی بیگ بگ برای صادرات

بیگ بگ ها از سری مواردی است که برای بسته بندی بار های صادراتی مورد استفاده قرار میگیرند که شبیه به گونی هستند و از پارچه های پروپلین است که مقاومت و حجم بالایی که دارند. بیگ بگ ها دسته های بلندی دارند که به این نوع بسته بندی بالک بگ، کسیه های فله بر یا FIBC نیز گفته میشود.

از کیسه های بیگ بگ یا جامبو بگ ها برای انبار کردن و حمل و نقل کالاهای خشک و سیال مثل پودری، دانه ای یا کلوخه های کوچک استفاده میشود.

شمما میتوانید از بیگ بگ ها برای بار هایی بین 500 کیلوگرم الی 2 تنی استفاده کنید. در بسته بندی بار های صادراتی و صادرات انواع محصولات معدنی، کشاورزی، غذایی، سیمان فله ای، شیمیایی و دارویی از کیسه های بالک بگ نیز استفاده کنید.

بسته بندی بیگ بگ ها با تاسکو کارگو و انواع بسته بندی های صادراتی

بسته بندی جعبه های کارتنی برای صادرات

این نوع از بسته بندی های صادراتی، یعنی بسته بندی های کارتنی و جعبه های کارتنی است که شبیه به پالت تعبیه شده. بسته بندی های جعبه های کارتنی برای سهولت و راحتی در جا به جایی با لیفتراک طراحی شده اند تا به راحتی در کانتینر های جا گیرند. از بسته بندی های کارتنی برای محموله هایی که بسته بندی ندارند، استفاده میشود.

همچنین از جعبه های کارتنی برای محموله هایی که بسته بندی های کوچکی دارند و باید در یک جعبه یا بسته کنار بکدیگر قرار گیرند، مناسب است و برای این مورد نیز استفاده میشود. 

شاید بسته بندی های کارتنی مقاومت بالایی دربرابر عوامل محیطی مثل باران، رطوبت، ضربه و… نداشته باشند ولی متداول ترین روش برای بسته بندی بار های صادراتی هستند.

بسته بندی جعبه های کارتنی با تاسکو کارگو و انواع بسته بندی های صادراتی

بسته بندی بشکه ای برای صادرات

از بسته بندی های بشکه ای برای حمل و صادرات انواع مایعات و مواد روان مثل مایعات، مشتقات نفتی یا سایر موارد مشابه استفاده میشود. بسته بندی های بشکه ای معمولا برای حمل آسان به شکل دایره ای یا استوانه ای یا خمره ای طراحی میشوند و جنس های مختلفی نیز دارند.

از سری جنس های مورد استفاده در ممواد اولیه بسته بندی بشکه میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پلاستیک
  • چوب
  • آهن
  • گاالوانیزه
  • استیل
  • آلومینیوم

استفاده از جنس بشکه برای بسته بندی مستقیما با موادی که میخواهند ارسال ششون، ارتباط مستقیمی دارند و قبل از استفاده از بسته بندی های بشکه ای برای مواد مختلف، باید با کارشناس لجستیک یا کارشناس ارسالی که به آنالیز سیال اشرافیت دارد، مشورت کنید.

زیرا برخی از موادی که با بشکه حمل میشوند میتوانند با ترکیبات اسیدی خود، ببااعث تخریب یا ایجاد شیار و شکاف در بشکه ها شوند و به کالاهای جانبی نیز خسارت وارد کنند.

عمده مشکلاتی که برای بسته بندی های صادراتی و گمرکی با آن مواجهی کدام اند؟

از عمده مشکلات و مسائلی که ممکن است بسته بندی های صادراتی و گمرکی پیش روی صادرکنندگان است، انتخاب نوع بسته بندی مناسب برای حمل و نقل است. از آنجایی که هزینه ها و تعرفه های گمرکی و مواد اولیه مورد استفاده در بسته بندی های صادراتی بالاست، عدم انتخاب صحیح نوع بسته بندی برای بار های صادراتی میتواند خسارات و زیان های مالی را برای شما به همراه داشته باشد.

از طرفی دیگر عدم استفاده از مواد اولیه باکیفیت و کیفیت پایین در بسته بندی بار های صادراتی یا عدم استتفاده از فناوری ها و تکنولوژی های نوین در بسته بندی باعث شده تا به بار های مختلف آسیب وارد ششود یا محصولات و محموله های باارزشی مثل زعفران یا پسته بصورت چمدانی به کشور های مختلف صادر شوند. از دیگر مشکلات و چالش های بسته بندی اقلام صادراتی می توان به؛ عدم تنوع در بسته بندی محصولات، ناپایداری قوانین گمرکی، فقدان دانش و تخصص لازم در این زمینه و عدم رعایت استانداردهای بین المللی اشاره کرد.

سوالات متداول درباره انواع بسته بندی های صادرانی

بسته بندی کالاهای صادراتی باید چگونه باشد؟

بسته بندی گمرکی کالاهای صادراتی از عوامل مهم تاثیرگذار در امنیت و نگهداری کالاهاست. در واقع بسته بندی کالاها سیستمی یکپارچه است که، به منظور نگهداری و حمل و نقل کاربرد دارد. این مولفه ی ضروری، علاوه بر تضمین امنیت و عدم خرابی کالا تا مقصد، بر نحوه بازاریابی آن نیز تاثیر گذار است. سه نوع بسته بندی متفاوت برای کالاهای صادراتی تعیین می شود که نوع اولیه آن یکی از ارکان جذب مشتری خارجی است.

انواع بسته بندی گمرکی کدام اند؟

1) بسته بندی آزاد
2) بسته بندی با بشکه
3)استفاده از باکس یا صندوق
4) استفاده از کانتینر

مراحل بسته گمرکی چگونه است ؟

بسته بندی اولیه: بسته بندی اولیه شامل نوعی از بسته بندی است که، به واسطه آن اطلاعات و نام محصول، تاریخ، تصویر محصول و… نمایش داده می شود. این نوع از بسته بندی، برای فرد تولید کننده به منزله بسته بندی نهایی است.
بسته بندی ثانویه: بسته بندی ثانویه مختص مواردی است که کالا از تولیدکننده به توزیع کننده منتقل می شود. این نوع از بسته بندی کالاها به منظور سهولت در جابه جایی و یکپارچه سازی آن ها کاربرد دارد.
بسته بندی حمل و نقل : بسته بندی حمل و نقل عموما توسط شرکت های صادرکننده و یا متصدیان گمرک صورت می گیرد.