پسته چیست؟ آشنایی با انواع پسته درجه یک صادراتی 😎

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چیزی که به اسم پسته میشناسیم ، در واقع عضوی از خانواده بادام هندی میباشد. منشا درخت پسته به آسیای میانه و اللخصوص خاورمیانه بر میگردد ؛ به جرئت می توان گفت ایران بهترین پسته های صادراتی را دارا میباشد.

در ایران در استان کرمان شهرستان رفسنجان، قطب اصلی تولید پسته شناخته میشود که در سال 2019 ، 31 درصد تولید و صادر پسته جهان را در اختیار داشته و توانسته بازار را در دست بگیرد و در رتبه دوم صادرات پسته بعد از آمریکا قرار گیرد.

پسته در زبان انگلیسی به نام Pistachio شناخته میشود که گونه های مختلفی را دارا میباشد؛ از پسته وحشی گرفته تا پسته های مختلف موجود در ایران….

در کشور انواع مختلف پسته موجود است که از بهترین آنها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. پسته اکبری
  2. پسته فندقی
  3. پسته رفسنجان
  4. پسته بادامی
  5. پسته دامغان
  6. پسته کله قوچی
  7. پسته ممتاز
  8. پسته سفید نوق
  9. پسته اوحدی
  10. پسته احمد آقایی
  11. پسته بادامی زرند
  12. پسته خنجری دامغان
  13. پسته شاهپسند دامغان
  14. پسته قزوین

دانه های درخت پسته به طور گسترده برای مصرف خوراکی استفاده میشود. البته از پوست پسته نیز استفاده های مختلفی میشود که در ادامه به شرح برخی از آنها می پردازیم:

شما می توانید از پوسته پسته برای از بین بردن بوی بد دهان و زخم های دهانی استفاده کنید. همچنین پوسته پسته در تسریع رشد مو و افزایش ضخامت مو نیز کاربرد دارد. علاوه بر مو و دهان، پوسته پسته برای درمان حالت تهوع، استفراغ و رفلاکس معده و در از بین بردن اسهال به کار گرفته میشود.

در برخی از شهرستان های ایران از پوسته پسته برای صنایع رنگرزی نیز استفاده میشود. البته در اکثر مواقع پوسته پسته به عنوان خوراک ارزان قیمت دام خریداری میشود و خود کشاورز ها از پوسته پسته برای افزایش استحکام خاک و کود گیاهی استفاده میکنند.

ویژگی پسته درجه یک اوحدی

پسته فندقی اوحدی شناخته شده ترین پسته ایران است که این نوع از پسته بیشتر در باغات رفسنجان کشت و یافت میشود. به غیر از پسته اوحدی، این پسته به نام فندقی نیز شناخته و خرید و فروش میشود. پسته اوحدی فندقی به صورت کروی شکل است و از دسته پسته های زود گل تا متوسط گل و زودرس محسوب میشود.

مقالات مرتبط  0 تا 100 ارسال بار هوایی به انگلستان

پسته فندقی اوحدی از باز بودن یا اصطلاح عامیانه خندان بودن طبیعی بالایی برخوردار است و از رنگ مغز ارغوانی و پوستی کرمی مایل به روشن بهره مند شده است.

برای خرید پسته اوحدی درجه یک کلیک کنید.

ویژگی پسته اوحدی درجه یک صادراتی

ویژگی پسته درجه یک کله قوچی

پسته کله قوچی از دسته پسته های درست ایران است و بدلیل همین درشتی ، در ایران و سراسر دنیا معروف و از محبوب میباشد. پسته کله قوچی از ثمردهی بالایی برخورداره و شکلی فندقی دارد. اکثر پسته های کله قوچی به مقصد کشور های اروپایی صادر میشوند.

رنگ پوسته کله قوچی، استخوانی با مقداری تیرگی و رنگ پوسته رویی آن قرمز روشن است. این نوع پسته زودگل و زمان رسیدن متوسطی دارد و در دهه دوم شهریور برداشت میشود. درصد باز بودن طبیعی یا خندان بودن پسته کله قوچی متوسط است.

برای خرید و صادرات پسته کله قوچی کلیک کنید.

ویژگی پسته کله قوچی درجه یک صادراتی

ویژگی پسته درجه یک احمد آقایی

پسته احمد آقای از طعم خوب، مغز قرمز رنگ، و پوسته ای استخوانی رنگ برخوردار است. این نوع پسته بیشتر در ترکیب آجیل یافت میشود. شکل پسته احمد آقایی برعکس دو پسته قبلی، شکل کشیده و حدودی 22 الی 34 اونس است. پسته احمد آقایی از مدت زمان کوتاه باردهی و محصول دهی بالایی برخوردار است.

همین باردهی بالا، پسته احمد آقایی را به بهترین پسته صادراتی کشور تبدیل کرده و علاوه بر ایران، در بازار های جهانی نیز حرف اول را میزنه.

برای خرید پسته احمد آقایی کلیک کنید.

ویژگی پسته درجه یک صادراتی احمد آقایی

ویژگی پسته اکبری درجه یک 👌

پسته اکبری در جهان، به عنوان باارزش ترین پسته ایرانی شناخته میشود این ارزش علاوه بر ارزش غذایی بالا، از ارزش اقتصادی بالایی نیز برخوردار است. پسته اکبری از شکل بادامی کشیده برخوردار است و بدن و مغزی درشت دارد.

مقالات مرتبط  منظور از حمل بار داخلی چیست؟

رنگ پوسته پسته اکبری استخوانی با رگه های کرم تیره و رنگ مغز آن بنفش تیره و قهوه ای میباشد. پسته اکبری 22 الی 24 انس است و پسته درجه یک اکبری در شهریور ماه به بار میشیند و در سومین دهه شهریور ماه برداشت میشوند.

برای خرید پسته اکبری کلیک کنید.

ویژگی پسته اکبری صادراتی درجه یک

تاریخچه پسته، این مغز جادویی چیست؟

پسته ای که اکنون در خونه های ما موجود است، ابتدا در نواحی خاورمیانه کنونی حدود ایران و افغانستان پیدا شده و بعد در بقیه نواحی دنیا کاشت و پرورش پیدا کرده. باستان شناسان معتقدند از 6750 سال قبل از میلاد مسیح ، نیز موجود بوده و به عنوان یک خوراکی مرسوم بوده.

لازم به ذکر است پسته برای اولین بار در عصر مفرغ، در ازبکستان کنونی کشت شد. درباره پسته، پلینی در کتاب طبیعت خود نوشته: “ما پسته را کاملا میشناسیم” ، بذر این درخت توسط پروسیسول رومی از سوریه به ایتالیا برده شد.

طبق خط نوشته های مختلف، نشان میدهد که مردم اروپا به طور کامل با پسته آشنا بودند و از پسته بسیار استفاده میکردند. همچنین در قرن 19 یک متن مقاله مانند در کتاب کشاورزی ابن العوام درباره درخت پسته خام و تازه آورده شده.

همچنین مجدد در قرن 19 در نقاط مختلف جهان از جمله استرالیا، نیومکزیکو و کالیفرنیا آمریکا پسته خام کشت میشده و در سال 1904 میلادی ، آقای دیوید فیرچیلد از چین پسته را وارد آمریکا کرد و از اون موقع بع الان پسته تازه در آمریکا کشت میشه.

درخت پسته چه ویژگی هایی دارد؟

درخت پسته ایران میتواند تا ارتفاع 10 متر رشد کند. برگ درخت پسته می تواند به طول 10 الی 20 سانتیمتر برسد که البته این برگ ها در فصل زمستان میریزند. درختان پسته دارای انواع نر و ماده می باشند که میبایست در میان تعدادی درخت پسته ماده ، یک درخت پسته نر کاشته شود.

لازم به ذکر است که میوه درخت پسته مانند انگور به صورت خوشه ای رشد میکنند.

مقالات مرتبط  حمل ترکیبی چیست؟

تولید پسته در جهان، ارقامی باور نکردنی !! 😮

میزان تولید پسته اعلا و خام در دنیا رقمی حدود 1.4 میلیون تن بوده است که درمیان تمامی تولید کننده ها، اسم ایران و آمریکا به عنوان تولید کننده هایی که گوی رقابت را از دیگران گرفته اند ، به چشم میخورد و حدود 72% تولید جهانی را دارا بودند.

بعد از ایران و آمریکا ، کشورهایی آسیایی و خاورمیانه از جمله ترکیه، سوریه و چین در رده های بعدی قرار میگیرند.

البته لازم به ذکر است به دلیل تغییر اقلیم آب و هوایی ایران، عدم مدیریت آب و تحریم های آمریکا علیه ایران، میزان تولیدی پسته درجه یک ایران حدود 7 درصد کاهش پیدا کرده.

فواید و مضرات پسته چیست؟

سازمان غذا و داروی آمریکا درسال 2003 ادعای جالبی درباره کاهش خطر بیماری قلبی با استفاده از پسته مطرح کرد. در تحقیقات بعدی نیز کشف شد، مصرف روزانه پسته میتواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افرادی که دیابت ندارند ، کاهش دهد.

به طور خلاصه پسته دارای فواید زیادی میباشد اما هیچ کالایی نیست ک مضرات نداشته باشد. پیشنهاد میشود برای مطالعه بیشتر درباره فواید و مضرات پسته خام، مقاله فواید و ضررات را مطالعه کنید.

چگونه از آجیل پسته نگهداری کنیم ؟

طبق تحقیقات به عمل اومده، بهترین روش نگهداری از پسته ، بسته بندی و نگهداری پسته مغز شده در فریزر است. این روش به منظور جلوگیری از رشد کپک آفلاتوکسین روی مغز پسته به کار گرفته میشود. مصرف کپک آفلاتوکسین به شدت سرطان زاست.

خرید و صادرات پسته درجه یک

بخش خدمات با هلدینگ تعطیلات آرام که با نام تاسکو کارگو شناخته میشود شما را در تمامی بخش های خرید و صادرات پسته درجه یک ایران یاری برسناد.

تاسکو کارگو با حذف واسطه ها، قیمت خالص را نازل ترین حد ممکن رسانده و شما بازرگانان و تاجران عزیز میتوانید از طریق صفحه تماس با ما ، با کارشناسان مجرب تاسکو کارگو تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

تاسکوکارگو با داشتن سالها تجربه در خصوص صادرات، بهترین همراه شما در مسیر صادرات و خرید پسته کله قوچی، پسته بادامی، پسته اوحدی، پسته احمد آقایی، پسته اکبری، پسته بادامی زرند، پسته ممتاز، پسته نوق سفید، پسته قزوینی، پسته خنجری دامغان و پسته شاهپسند دامغان است.

از شما متشکریم که تا پایان این مطلب با تاسکو کارگو همراه بودید. شما میتوانید از سایر مقالات مفید سایت ما نیز دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *